دوشنبه، 6 مرداد 1393 - 30 رمضان 1435 - 28 ژوئيه 2014        ورود اپراتور   English
  ahwaz Municipality ahwaz Municipality  
 
 
نمونه ای از سایبانهای احداث شده در منطقه 2

 
 چاپ    
 
 
   شهروند کارت » آموزش استفاده از شهروند کارت »  مقاله شماره یک
 
Text/HTML

 

 

مقاله 1- آشنائی با بلیت الکترونیک
بلیت الكترونيك يكي ‌از مهم‌ترين و كارآمدترين ابزارهاي الكترونيكي لازم براي تحقق شهر الكترونيكي است .  بلیت الكترونيك امكان مديريت بر نقدينگي جاري و برنامه‌ريزي به‏منظور ارائة سرويس بر حسب نياز شهروندان را فراهم مي‌كند و در افزايش سرعت سرويس‏دهندگان مؤثر است. شفاف‏سازي، ‌تكريم ارباب رجوع، افزايش رضايت‌مندي شهروندان، مديريت هوشمند مبتني بر تقاضا و ارائة طرح‌هاي تشويقي از ديگر مزيت‌هاي استفاده از بلیت الكترونيكي است. از ديدگاه شهروندان، امنيت بيشتر در حمل نقدينگي يكي از نكته‌هاي مثبت استفاده از بلیت الكترونيكي است. علاوه بر اين، عمليات خريد و فروش با سرعت بيشتري انجام خواهد شد، خدمات در سطح گسترده‌تري قابل دسترسي خواهد بود، تخفيف‌هاي متفاوت به مشتري تعلق مي‌گيرد و از نظر اجتماعي نيز، به شخصيت شهروندي افراد احترام گذاشته مي‌شود. اين نوع بلیت نگه‏دارندة اعتبار از پيش‏پرداخت‏شده توسط صاحب كارت است. وقتي شهروند از خدمات حمل‌ونقل عمومي استفاده مي‌كند، از اعتبار كارت ـ به‏ميزان كراية از پيش‏تعيين‏شده ـ كم مي‌شود.
کارت بلیت های الکترونیکی در واقع قابلیت تبدیل به کارتهای شهروندی را دارند و این مهم در صورتی تحقق می پذیرد که شبکه بانکی توانمندی آن را پشتیبانی نماید . مهم‌ترين مزيت كارت‌هاي شهروندي را مي‌توان از دو ديدگاه سرويس‏دهنده (دولت، شهرداري، بانك و ...) و شهروندان مورد بررسي قرار داد. از ديدگاه سرويس‏دهنده، بلیت الكترونيك مي‌تواند گردش پول افراد را در چرخة اقتصادي كاهش دهد. در اين‏صورت، هزينه‌هاي مربوط به چاپ اسكناس‌هاي جديد به‏منظور جايگزين‏كردن اسكناس‌هاي فرسوده كاهش مي‌يابد و عمر اسكناس نيز افزايش پيدا مي‌كند.
در حال حاضر بيش از دو دهه است كه سيستم كارت‌هاي هوشمند حمل‌ونقل شهري در كشورهاي بزرگ و پيشرفته دنيا راه‏اندازي شده است و خدمات بسياري از طريق اين كارت ارایه مي‌شود. كارت‏های صادرشده را مي‌توان در سيستم‌هاي مختلف حمل‌ونقل مانند تاکسیرانی ، مترو، اتوبوس، پاركينگ‌ها، پاركومترها، مراکز تفریحی و ورزشی، خرده‏فروشي‌ها، شهربازی ، سینما ، دانشگاه و . . . استفاده كرد. از ديگر خدمات جانبي اين كارت مي‌توان به كنترل دانش‌آموزان (مدارس) براي حضور و غياب آنها اشاره كرد.
با توجه به اهميت مديريت الكترونيك ناوگان حمل و نقل شهري به خصوص ناوگان اتوبوس‏راني، هم‏چنين حجم ميزان گردش پول خرد در اين صنعت و از آنجا كه قسمت عمده‌اي از تصميمات اتخاذ شده توسط مديران اجرايي به نوعي به اطلاعات مكاني و توصيفي ثابت و متحرك مرتبط مي‌باشد و در واقع نحوة حركت، سرعت و زمان حركت متحرك جهت تصميم‌گيري‌هاي به‏موقع و سريع مورد نياز مي‌باشد، لذا طراحي و اجراي سيستم مدرن جهت نمايش و كنترل اين وسايل جهت تصميم‌گيري سريع و برنامه‌ريزي مدون ضروري مي‌نمايد.
امروزه در اكثر كشورهاي پيشرفتة جهان سيستم‌هاي ناوبري وسايل متحرك به‏عنوان ابزاري قدرتمند جهت مانيتورينگ و رديابي ناوگان اتوبوس‏راني، تاكسي‌راني، پليس و غيره مورد استفاده قرار مي‌گيرند. اين‏گونه سيستم‌ها با نمايش حركت وسايل نقليه بر روي نقشة رقومي در مركز كنترل، مديريت بهينه و رديابي وسايل متحرك را امكان‌پذير مي‌كنند.
با ايجاد ارتباط مخابراتي دو طرفه بين وسايل متحرك و مركز كنترل، سيستم ناوبري را مي‌توان به يك شبكة هوشمند رديابي، تبديل كرد. بنابراين علاوه بر امكان نمايش وضعيت، موقعيت دقيق، سرعت و ديگر اطلاعات مربوط به هر كدام از وسايل متحرك، قابليت ارسال و دريافت پيام، هدايت وسايل متحرك به‏سمت مقصد و محدودكردن فعاليت وسايل با تلفيق سيستم ناوبري وسايل متحرك (AVL) با سيستم اطلاعات جغرافيايي، مي‌توان يك سيستم اطلاعات جغرافيايي پویا ایجاد نمود.
هم‏چنین با راه‏اندازی یک بستر پرداخت الکترونیک و ابزارهای پرداخت نظیر کارت‏بلیت الکترونیک می‏توان بر مشکلات ناشی از پول خرد و مسائل بهداشتی و هزینه‏های چاپ بلیت کاغذی و ... آن فائق آمد.
اهداف کلی پروژه :
    اعمال مدیریت و نظارت بر عملکرد خطوط و اتوبوس‏ها؛
    اعمال مدیریت و نظارت بر عملکرد رانندگان؛
    برنامه‏ریزی مناسب با حجم مسافر و ارایه‏ی سرویس بهینه برای افزایش رضایت شهروندان؛
    پردازش و مدیریت تراکنش‏ها و ارایه‏ی گزارش‏های مالی؛
    کاهش هزینه‏های ناشی از صدور بلیت‏های کاغذی ؛
    افزایش امنیت جهت جلوگیری از جعل بلیت کاغذی؛
    کاهش خطر انتقال آلودگی‏ها و عوامل بیماری‏زا در اثر مبادله‏ی بلیت و پول؛
    ایجاد تشخیص و تمایز برای دارندگان کارت‏بلیت؛
    ارتقای ظرفیت‏های ساختاری فناوری اطلاعات؛
    برنامه‏ریزی مناسب جهت تأسیس ایستگاه‏های اتوبوس و کمک به معاونت حمل‏ونقل و ترافیک جهت شناسایی بهتر مسیرهای پرتردد به‏منظور کنترل بهتر ترافیک در سطح شهر؛
محاسبه و تخصیص اتوبوس به مناطق مختلف، به‏طوری‏که مسیرهای حرکت بهینه باشد و با پوشش کامل و بدون تداخل و بیشترین ظرفیت خودروهای مذکور به‏کار گرفته شود تا بهترین کارایی حاصل گردد؛
    کمک به کاهش سفر و بالطبع کاهش مصرف سوخت و در نتیجه کمک به حل مطلوب مسأله‏ی ترافیک؛
 
 
 

روابط عمومی سازمان اتوبوسرانی اهواز

 
 چاپ